Page 922 - Całość pdf + okładka
P. 922
Temat: Czy substancje można mieszać?
Cele lekcji
Uczeń:
podaje definicje pojęć: mieszanina jednorodna i mieszanina niejednorodna,
podaje co najmniej trzy przykłady mieszanin jednorodnych,
podaje co najmniej trzy przykłady mieszanin niejednorodnych,
rozróżnia mieszaninę jednorodną od niejednorodnej,
sporządza mieszaniny jednorodne i mieszaniny niejednorodne,
formułuje obserwacje i wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń,
wykonuje doświadczenia zgodnie z regulaminem obowiązującym w pracowni chemicznej,
współpracuje w zespole,
rozpoznaje mieszaniny w swoim otoczeniu.
Metody pracy
słowna – pogadanka i dyskusja,
praktyczna – doświadczenia uczniowskie,
aktywizująca – burza mózgów, gra dydaktyczna, tarcza strzelecka.
Środki dydaktyczne
szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, szalki Petriego, bagietki,
odczynniki: woda, sól kuchenna, ocet, siarka, sok, mąka, olej, żelazo, kreda,
tablica interaktywna, rzutnik,
karty pracy.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca
przypomnienie wiadomości dotyczących substancji i ich właściwości,
rozwiązanie krzyżówki z hasłem mieszanina (załącznik 1.)
określenie pojęcia mieszanina – burza mózgów.
Część główna
podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celów lekcji,
wyjaśnienie uczniom, jak będzie wyglądała ich praca na lekcji,
przygotowanie i przeprowadzenie doświadczenia przez nauczyciela (sporządzenie
mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej),
formułowanie obserwacji i wniosku przez uczniów (podział mieszanin na jednorodne
i niejednorodne),