Page 922 - Całość pdf + okładka
P. 922

Temat: Czy substancje można mieszać?

Cele lekcji

Uczeń:
    podaje definicje pojęć: mieszanina jednorodna i mieszanina niejednorodna,
    podaje co najmniej trzy przykłady mieszanin jednorodnych,
    podaje co najmniej trzy przykłady mieszanin niejednorodnych,
    rozróżnia mieszaninę jednorodną od niejednorodnej,
    sporządza mieszaniny jednorodne i mieszaniny niejednorodne,
    formułuje obserwacje i wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń,
    wykonuje doświadczenia zgodnie z regulaminem obowiązującym w pracowni chemicznej,
    współpracuje w zespole,
    rozpoznaje mieszaniny w swoim otoczeniu.

Metody pracy

    słowna – pogadanka i dyskusja,
    praktyczna – doświadczenia uczniowskie,
    aktywizująca – burza mózgów, gra dydaktyczna, tarcza strzelecka.

Środki dydaktyczne

    szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, szalki Petriego, bagietki,
    odczynniki: woda, sól kuchenna, ocet, siarka, sok, mąka, olej, żelazo, kreda,
    tablica interaktywna, rzutnik,
    karty pracy.

Przebieg lekcji

Część wprowadzająca
    przypomnienie wiadomości dotyczących substancji i ich właściwości,
    rozwiązanie krzyżówki z hasłem mieszanina (załącznik 1.)
    określenie pojęcia mieszanina – burza mózgów.

Część główna
    podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celów lekcji,
    wyjaśnienie uczniom, jak będzie wyglądała ich praca na lekcji,
    przygotowanie i przeprowadzenie doświadczenia przez nauczyciela (sporządzenie
    mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej),
    formułowanie obserwacji i wniosku przez uczniów (podział mieszanin na jednorodne
    i niejednorodne),
   917   918   919   920   921   922   923   924   925   926   927