Page 901 - Całość pdf + okładka
P. 901

* Źródłem zamieszczonych w niniejszym opracowaniu schematów, zdjęć organizmów,

   schematów budowy organizmów jest grafika internetowa.

Temat: Struktura i funkcjonowanie
         ekosystemu

Cele lekcji

Uczeń:
       wyjaśnia pojęcie ekosystem, biocenoza, biotop,
       podaje co najmniej trzy żywe elementy ekosystemu,
       wymienia co najmniej trzy nieożywione elementy ekosystemu,
       analizuje zależności między biotopem a biocenozą,
       definiuje pojęcie: łańcuch pokarmowy (troficzny),
       wylicza wszystkie ogniwa łańcucha pokarmowego (producent, konsument I rzędu,
       konsument II rzędu, destruent/reducent),
       układa co najmniej trzy łańcuchy pokarmowe na podstawie schematycznej sieci
       pokarmowej dowolnego ekosystemu, np. lasu,
       rozróżnia ogniwa łańcucha pokarmowego na wybranych przykładach,
       określa rolę ogniw łańcucha pokarmowego w obiegu materii w ekosystemie,
       wskazuje rolę ogniw łańcucha pokarmowego w przepływie energii w ekosystemie.

Metody pracy

       obserwacyjna,
       metoda ćwiczeń.

Środki dydaktyczne

       karty pracy,
       plansze,
       foliogramy.

Przebieg lekcji

Część wprowadzająca
   1. Czynności porządkowo – organizacyjne.
   2. Nauczyciel wyświetla uczniom foliogram przedstawiający ekosystem lasu.
   3. Uczniowie wymieniają elementy budujące ten ekosystem.
   4. Uczniowie dzielą elementy na ożywione (biocenoza) i nieożywione (biotop).
   5. Nauczyciel podaje temat zajęć edukacyjnych.
   896   897   898   899   900   901   902   903   904   905   906