Page 901 - Całość pdf + okładka
P. 901
* Źródłem zamieszczonych w niniejszym opracowaniu schematów, zdjęć organizmów,
schematów budowy organizmów jest grafika internetowa.
Temat: Struktura i funkcjonowanie
ekosystemu
Cele lekcji
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie ekosystem, biocenoza, biotop,
podaje co najmniej trzy żywe elementy ekosystemu,
wymienia co najmniej trzy nieożywione elementy ekosystemu,
analizuje zależności między biotopem a biocenozą,
definiuje pojęcie: łańcuch pokarmowy (troficzny),
wylicza wszystkie ogniwa łańcucha pokarmowego (producent, konsument I rzędu,
konsument II rzędu, destruent/reducent),
układa co najmniej trzy łańcuchy pokarmowe na podstawie schematycznej sieci
pokarmowej dowolnego ekosystemu, np. lasu,
rozróżnia ogniwa łańcucha pokarmowego na wybranych przykładach,
określa rolę ogniw łańcucha pokarmowego w obiegu materii w ekosystemie,
wskazuje rolę ogniw łańcucha pokarmowego w przepływie energii w ekosystemie.
Metody pracy
obserwacyjna,
metoda ćwiczeń.
Środki dydaktyczne
karty pracy,
plansze,
foliogramy.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca
1. Czynności porządkowo – organizacyjne.
2. Nauczyciel wyświetla uczniom foliogram przedstawiający ekosystem lasu.
3. Uczniowie wymieniają elementy budujące ten ekosystem.
4. Uczniowie dzielą elementy na ożywione (biocenoza) i nieożywione (biotop).
5. Nauczyciel podaje temat zajęć edukacyjnych.