Page 973 - Całość pdf + okładka
P. 973

2. Zapoznanie z celami lekcji.
    3. Uczniowie określają położenie geograficzne Australii. Nauczyciel zadaje pytanie:

         Jeśli z Polski wyruszysz zimą, to jaka pora roku jest w tym czasie w południowej
         Australii?
    4. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy robocze (połowa klasy to jedna grupa robocza).
         Uczniowie pracują w parach.

Część główna (30 min)
    1. Nauczyciel przydziela grupom zadania (załącznik 1).
    2. Po wykonaniu ćwiczenia, wskazany przez nauczyciela uczeń z każdej grupy
         przedstawia wyniki pracy.
    3. W dalszej części nauczyciel stawia pytanie: Dlaczego w okolicach Alice Springs
         i w zachodniej części Wielkiego Basenu Artezyjskiego hoduje się bydło, jeśli jest to
         obszar pustyń lub półpustyń?
    4. Następnie uczniowie w oparciu o podręcznik opisują działanie studni artezyjskiej.
    5. Nauczyciel zapisuje pytanie, problem: W jaki sposób człowiek wykorzystuje warunki
         przyrodnicze Australii? Uczniowie w oparciu o informacje zebrane w tabeli
         i podręcznik uzupełniają mapę mentalną przygotowaną przez nauczyciela (na arkuszu
         papieru lub wyświetloną na tablicy interaktywnej) - załącznik 2.

Część podsumowująca (10 min)
    1. Na podsumowanie lekcji nauczyciel zadaje pytanie: Mając na uwadze środowisko
         przyrodnicze Australii i jego wykorzystanie, odpowiedz, czy można tam żyć?

Zadanie domowe
1. Na podstawie mapy ogólnogeograficznej i gospodarczej Australii odpowiedz, dlaczego

     na północny- zachód od Kimberley i na północno-wschodnim wybrzeżu nie ma żadnych
     portów?
2. Na podstawie różnych źródeł przedstaw osobliwości świata roślin i zwierząt
     w Australii podając po dwa przykłady.

Dla chętnych
Na podstawie różnych źródeł opisz wkład Pawła Edmunda Strzeleckiego w badania Australii.
   968   969   970   971   972   973   974   975   976   977   978