Page 973 - Całość pdf + okładka
P. 973
2. Zapoznanie z celami lekcji.
3. Uczniowie określają położenie geograficzne Australii. Nauczyciel zadaje pytanie:
Jeśli z Polski wyruszysz zimą, to jaka pora roku jest w tym czasie w południowej
Australii?
4. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy robocze (połowa klasy to jedna grupa robocza).
Uczniowie pracują w parach.
Część główna (30 min)
1. Nauczyciel przydziela grupom zadania (załącznik 1).
2. Po wykonaniu ćwiczenia, wskazany przez nauczyciela uczeń z każdej grupy
przedstawia wyniki pracy.
3. W dalszej części nauczyciel stawia pytanie: Dlaczego w okolicach Alice Springs
i w zachodniej części Wielkiego Basenu Artezyjskiego hoduje się bydło, jeśli jest to
obszar pustyń lub półpustyń?
4. Następnie uczniowie w oparciu o podręcznik opisują działanie studni artezyjskiej.
5. Nauczyciel zapisuje pytanie, problem: W jaki sposób człowiek wykorzystuje warunki
przyrodnicze Australii? Uczniowie w oparciu o informacje zebrane w tabeli
i podręcznik uzupełniają mapę mentalną przygotowaną przez nauczyciela (na arkuszu
papieru lub wyświetloną na tablicy interaktywnej) - załącznik 2.
Część podsumowująca (10 min)
1. Na podsumowanie lekcji nauczyciel zadaje pytanie: Mając na uwadze środowisko
przyrodnicze Australii i jego wykorzystanie, odpowiedz, czy można tam żyć?
Zadanie domowe
1. Na podstawie mapy ogólnogeograficznej i gospodarczej Australii odpowiedz, dlaczego
na północny- zachód od Kimberley i na północno-wschodnim wybrzeżu nie ma żadnych
portów?
2. Na podstawie różnych źródeł przedstaw osobliwości świata roślin i zwierząt
w Australii podając po dwa przykłady.
Dla chętnych
Na podstawie różnych źródeł opisz wkład Pawła Edmunda Strzeleckiego w badania Australii.