Page 754 - Całość pdf + okładka
P. 754

Metody sprawdzania osiągnięć uczniów i propozycje kryteriów oceny

W trakcie procesu nauczania nauczyciel dokonuje oceny zgodnie z przyj
informatyczne. Ocenianie jest trudnym problemem dla nauczyciela m.
powinien starać się, aby ocena była obiektywna. Ocenianie osiągnięć u
uzyskiwanych w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętno
wymagań edukacyjnych zawartych w podstawie programowej dla prze
Wymagania dotyczące poszczególnych ocen zawarte są w Zasadach Wew
Statucie placówki. Informatyka jest specyficznym przedmiotem, dla
mogącą powodować występowanie pewnych trudności. Oczywistym wyd
wykonywanie przez uczniów ćwiczeń praktycznych w trakcie zajęć, ak
problemu. Dlatego niełatwo jest posiadaną przez uczniów wiedzę i umi
odpowiedzi ustne, kartkówki, test sprawdzający czy praca domowa.

   Ocena osiągnięć szkolnych uczniów spełnia kilka funkcji:

   1. funkcja dydaktyczna wiąże się z całościowym ujęciem zagad
        ucznia do porządkowania jego wiedzy i tworzenia pewnej struktu
        jest do poszukiwań analogii oraz związków przyczynowo-skutkow
        to miejsce wówczas, gdy otrzyma on poprawioną pracę z uwagami

   2. funkcja informująca (klasyfikująca) przedstawia poziom opanow
        lub opiekunów, którzy współdziałają ze szkołą w nauczaniu dzie
        nikowa, jaką jest ocena cyfrowa. Rodzic ma prawo wiedzieć, jakie

   3. funkcja diagnozująca, w której nauczyciel musi rozpoznać braki
        jakie odrzucić, a jakie rozszerzyć.

   4. funkcja wychowawcza polega na motywowaniu ucznia do dalsze
        Uczeń przeciętny czy słaby także pragnie wykazać się wiedzą i
        właściwie zastosowany, tzn. uzasadniony i zaakceptowany prz
        sterowana oceną, nie daje takich rezultatów jak motywacja wewnę

   5. funkcja metodyczna oceny szkolnej jest pewną odmianą funkcji
        Dzięki niej nauczyciel może ocenić trafność stosowanych meto
        podniosą skuteczność nauczania.
   749   750   751   752   753   754   755   756   757   758   759