Page 754 - Całość pdf + okładka
P. 754
Metody sprawdzania osiągnięć uczniów i propozycje kryteriów oceny
W trakcie procesu nauczania nauczyciel dokonuje oceny zgodnie z przyj
informatyczne. Ocenianie jest trudnym problemem dla nauczyciela m.
powinien starać się, aby ocena była obiektywna. Ocenianie osiągnięć u
uzyskiwanych w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętno
wymagań edukacyjnych zawartych w podstawie programowej dla prze
Wymagania dotyczące poszczególnych ocen zawarte są w Zasadach Wew
Statucie placówki. Informatyka jest specyficznym przedmiotem, dla
mogącą powodować występowanie pewnych trudności. Oczywistym wyd
wykonywanie przez uczniów ćwiczeń praktycznych w trakcie zajęć, ak
problemu. Dlatego niełatwo jest posiadaną przez uczniów wiedzę i umi
odpowiedzi ustne, kartkówki, test sprawdzający czy praca domowa.
Ocena osiągnięć szkolnych uczniów spełnia kilka funkcji:
1. funkcja dydaktyczna wiąże się z całościowym ujęciem zagad
ucznia do porządkowania jego wiedzy i tworzenia pewnej struktu
jest do poszukiwań analogii oraz związków przyczynowo-skutkow
to miejsce wówczas, gdy otrzyma on poprawioną pracę z uwagami
2. funkcja informująca (klasyfikująca) przedstawia poziom opanow
lub opiekunów, którzy współdziałają ze szkołą w nauczaniu dzie
nikowa, jaką jest ocena cyfrowa. Rodzic ma prawo wiedzieć, jakie
3. funkcja diagnozująca, w której nauczyciel musi rozpoznać braki
jakie odrzucić, a jakie rozszerzyć.
4. funkcja wychowawcza polega na motywowaniu ucznia do dalsze
Uczeń przeciętny czy słaby także pragnie wykazać się wiedzą i
właściwie zastosowany, tzn. uzasadniony i zaakceptowany prz
sterowana oceną, nie daje takich rezultatów jak motywacja wewnę
5. funkcja metodyczna oceny szkolnej jest pewną odmianą funkcji
Dzięki niej nauczyciel może ocenić trafność stosowanych meto
podniosą skuteczność nauczania.